Wszystko co musisz wiedzieć o technologii RFID


WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ O TECHNOLOGII RFID

• Czym właściwie jest RFID?

RFID (ang. Radio Frequency Identification) to alternatywa dla kodów kreskowych – co prawda jest droższa, ale za to z pewnością wygodniejsza i wydajniejsza. To sprawia że staje się ona coraz bardziej popularna, nieustannie się rozwija i może mieć wiele zastosowań.

Technologia ta umożliwia bezprzewodową identyfikację drogą radiową. System ten zaczął z powodzeniem pracować w warunkach przemysłowych w latach 70 ubiegłego stulecia i z założenia jest bardzo prosty. Składa się z szeregu znaczników, zwanych tagami oraz urządzenia zdolnego do odczytywania sygnałów radiowych wysyłanych przez znaczniki.

Wykorzystuje ona elektroniczny nośnik danych umieszczony na produkcie. Tagi RFID zawierają krzemowy chip, w którym zapisany jest numer identyfikacyjny danego towaru, oraz antenę nadawczo-odbiorczą. Przesyłają one dane do anteny/czytnika za pomocą fal radiowych. Większość tagów nie zawiera baterii i otrzymują energię z fal radiowych generowanych przez czytnik. Mianowicie w momencie odbierania tych fal, energia przepływa przez wewnętrzną antenę do układu scalonego. Wtedy energia fal aktywuje chip, który moduluje ją o pożądaną informację, a następnie przesyła sygnał z powrotem w kierunku anteny/czytnika.

• Jakie są korzyści wynikające ze stosowania systemu RFID?

Niewątpliwie główną zaletą systemu RFID jest szybka i równoczesna identyfikacja wielu znaczników. Dlatego też technologia ta jest skierowana do klientów, którzy poszukują rozwiązań do oszczędności czasu i ułatwienia pracy oraz potrzebują mieć stały nadzór nad linią produkcyjną czy też magazynem półproduktów.

Dzięki zastosowaniu RFID możliwe jest przeprowadzenie inwentaryzacji magazynu w dosłownie kilkanaście minut. Dla porównania: ten sam proces przy zastosowaniu tradycyjnych etykiet z kodem 1D lub 2D zająłby aż kilkanaście godzin.

Co więcej, jeżeli produkt ma umieszczoną etykietę w trudno dostępnym miejscu, skanowanie kodu 1D lub 2D zajmuje dużo czasu. RFID znacząco przyspiesza ten proces, ponieważ skanując tag RFID wystarczy, że znajduje się po prostu w zasięgu odczytu a nie wzroku. Zasięg waha się między kilkoma centymetrami do nawet 10 metrów, a uzależnione jest to od zastosowanych etykiet, anten oraz od materiału, z którego jest wykonany produkt.

Do kolejnych zalet znaczników RFID można również zaliczyć ich dużą wytrzymałość. Na ogół są umieszczone wewnątrz towaru lub w plastikowej obudowie, zatem nie są wystawione na światło słoneczne czy zabrudzenia, tak jak to bywa w przypadku etykiet.

Znacznym ułatwieniem może być również fakt, że do tradycyjnego skanowania zwykłych kodów kreskowych potrzebny jest pracownik, a w przypadku RFID nie jest potrzebne dodatkowe zaangażowanie człowieka. Przykładowo wystarczy, że kierowca z załadunkiem oznakowanego towaru przejedzie przez specjalną bramę RFID.

Bardzo funkcjonalną opcją w przypadku RFID jest także możliwość zapisu większej ilości informacji. Co więcej  dane zakodowane w pojedynczym znaczniku można wielokrotnie edytować i używać do oznaczania różnych produktów.

Na koniec jeszcze jedna różnica. Zwykła etykieta ma informować jedynie o rzeczach, które są na niej wydrukowane. Znaczniki RFID oprócz przenoszenia danych, mogą także uruchamiać procesy lub alarmy.

Czytaj też: Automatyzacja pracy - szansa czy zagrożenie?

• Dla kogo jest ta technologia?

Początkowo jest to dość kosztowna inwestycja w porównaniu z tańszą technologią kodów kreskowych, zatem nie wszystkie firmy mogą sobie na nią pozwolić. W przypadku identyfikacji produktów, istotny jest stosunek ceny tagów RFID do ceny towaru.

Jednakże wiele przedsiębiorstw dąży do automatyzacji pracy, którą RFID bez wątpienia zapewnia. Dlatego technologia ta kierowana jest głównie do klientów, którzy poszukują rozwiązań do eliminacji błędów, oszczędności czasu i ułatwienia pracy oraz potrzebują mieć stały nadzór nad linią produkcyjną czy też magazynem półproduktów.  

Systemy RFID są wdrażane głównie w produkcji, przemyśle, logistyce, transporcie i handlu. Swoje zastosowanie znajdą głównie w obszarach takich jak: inwentaryzacja, ewidencja opakowań zwrotnych, identyfikacja pracowników oraz rejestracja czasu ich pracy, znakowanie majątku, zarządzanie magazynem, bezpieczeństwo i kontrola dostępu, monitorowanie i śledzenie produkcji, nadzór łańcucha dostaw, identyfikacja pojazdów, rejestracja i znakowanie wyrobów.

Jednak technologia RFID staje się coraz popularniejsza i zaczyna być stosowana na co dzień. Przykładowo można znaleźć ją na basenach (zamykanie i otwieranie szafek), w korporacjach (otwieranie drzwi), hotelach (uruchamianie windy), restauracjach (błyskawiczne logowanie do terminala), bibliotekach (znajdowanie książek) czy szpitalach (identyfikacja pacjentów).

• Jak właściwie dobierać etykiety do systemu RFID?

Znaczniki RFID to małe elementy mocowane do przedmiotów za pomocą kleju lub nitów. Zazwyczaj są one spotykane w formie etykiety samoprzylepnej, jednak występują również tagi wielokrotnego użytku zamknięte w plastikowej obudowie.

Zasięg odczytu to od 0,5 do 5 metrów w zależności od wielkości etykiety oraz rodzaju produktu, na którym tag jest umieszczony. W logistyce i transporcie wykorzystuje się także tagi aktywne wyposażone w niewielką baterię znacznie zwiększającą zasięg pracy.

Aby odpowiednio je dobrać należy określić: powierzchnię, na jakiej będzie umieszczony znacznik, środowisko pracy, oczekiwany zasięg odczytu oraz materiał, z którego wykonany jest towar.

W przypadku zastosowania technologii RFID nie ma raczej rozwiązań uniwersalnych. Do każdego projektu należy podejść indywidualnie i wykonać dokładną ocenę sytuacji, w tym pomiary.

• Czy zawsze da się wdrożyć technologię RFID?

RFID nie nadaje się do każdego produktu. Tagi RFID przesyłają dane za pomocą fal radiowych do anteny/czytnika. Etykiety RFID nie zawierają baterii, a zamiast tego otrzymują energię z fal radiowych generowanych przez czytnik. Kiedy znacznik odbiera fale z czytnika/anteny, energia przepływa przez wewnętrzną antenę do układu scalonego. Energia fal aktywuje chip, który moduluje energię o pożądaną informację, a następnie przesyła sygnał z powrotem w kierunku anteny/czytnika.

W przypadku fal radiowych wysokiej częstotliwość (dla RFID 865-870MHz), zaczynają się one zachowywać bardziej jak światło. Nie przenikają przez tworzywa tak dobrze i mają tendencję do odbijania się od wielu obiektów. Fale w paśmie UHF mogą być także absorbowane przez wodę. Dlatego dużym wyzwaniem dla pasma UHF jest czytanie tagów RFID na obiektach umieszczonych w środku palety/wózka.

• Jakie są ciekawe zastosowania RFID?

Jakiś czas temu przeprowadziliśmy bardzo ciekawy projekt u firmy z branży meblarskiej. Klient miał duże problemy w kontrolowaniu swojego procesu produkcyjnego, a zależało mu na bieżącym monitorowaniu, który i na jakim etapie produkcji jest produkt z danego zlecenia. Każdy produkt miał naklejoną etykietę z kodem kreskowym. Jednak przez niejednorodność produktów, etykiety zawsze znajdowały się w innym miejscu. Pracownik skanujący etykietę tracił bardzo dużo czasu na jej odnalezienie.

W tym projekcie zastosowaliśmy bramę RFID na końcu każdego procesu. Teraz każdy produkt po zejściu z linii produkcyjnej automatycznie jest rejestrowany w systemie, a klient ma wgląd w to, co dzieje się na każdym etapie produkcji i które zlecenie obecnie jest wykonywane.

• PODSUMOWUJĄC:

Trzeba przyznać, że stworzenie systemu RFID może być bardzo problematyczne dla osób bez odpowiedniej wiedzy technologicznej. Zatem najlepiej jest zdać się w tej kwestii na specjalistów, którzy odpowiednio skonfigurują jego działanie w wybranym środowisku, aby był jak najbardziej efektywny.

Jak najbardziej mogą Państwo liczyć na pełne wsparcie naszej firmy, na każdym etapie wdrożenia tego typu rozwiązań. Gwarantujemy w pełni profesjonalne i indywidualne podejście.

Zapraszamy serdecznie do kontaktu, aby dowiedzieć się więcej na temat technologii RFID i sprawdzić, w czym może pomóc z Państwa firmie!

Copyright © 2024 by Kreski sp.j. All rights reserved.      Realizacja: Internet Arts